När Gran Fondo Stockholm lanserades i förra året så var det många starka reaktioner åt båda håll, väldigt många positiva kommentarer men ungefär lika många väldigt negativa. Personligen har jag hela tiden varit positivt inställd till konceptet, även om jag ganska snabbt kände att det här inte är ett lopp som passar mig (banan är för kuperad och snårig för ren gruppkörning, så Swedbankgänget planerade initialt att köra linjeloppskoncept och då valde jag Vänern Runt som går samma helg istället). Men jag bara funderar på vad som gick fel längst vägen och framför allt vad cykelstockholm håller på med?
En ganska storslagen bansträckning presenterades initialt, det var masterkörning genom innerstan (inkl. Djurgården) sen ut mot Vaxholm och sen ut i Roslagen.
På pappret så tycker i alla fall jag att det ser väldigt häftigt ut om det skulle fungerat så som man tänkt. Masterstart genom innerstan, lagom stora startgrupper, avstängda vägar, folk som tittar på längst vägarna och så vidare. Sen släpper man gruppen någonstans där vägarna blir större och trafiken mindre och så flyter det på av bara farten? Jo, men det låter ju fint i alla fall.
Resultatet har nu blivit det här:
Hade jag varit en av dom som betalt 1200 kr för att cykla två varv runt den där banan så hade jag säkerligen haft mer åsikter. Nu nöjer jag med att konstatera att, det här blev ju inte alls så bra. Det är ändå ok, men absolut inte bra. Godkänt med ett stort minus kan man säga kanske.
Sen kommer man till prissättningen av loppet, 1200 kr för att cykla 150 km? Jo, men det kan man ju tycka både det ena och det andra om. Personligen tyckte jag att det kändes väl dyrt men organisationen (och här har Fredrikshof ingenting med priset att göra så skyll inte på oss nu) motiverade priset med “vi tar bara vad Vätternrundan, Lidingö-MTB och andra liknande arrangemang tar“. Ok, det gör ni. Fast Vätternrundan är ju ett välfungerande arrangemang. Vilka andra nya lopp har saftat på med att högt pris första året? Är inte det lite att skjuta sig själv i foten? Egentligen kanske vi får skylla oss själva som betalar dessa dyra anmälningsavgifter år ut och år in. Varför skulle inte arrangörerna utnyttja detta för att vinstmaximera? Är det inte så alla gör i samhället? Jag tröttnade t.ex. rätt fort på att göra “En Svensk klassiker” när Vansbrosimmningen började kosta över 1000 kr, seriöst.. 1000 kr för att plaska runt i en älv i 3 km? Men det är samma poäng, betalar vi, så kommer ingen göra något annat än att fortsätta höja priset.
Men Gran Fondot valde direkt att gå ut på samma prisnivå som övriga liknande arrangemang. Det kanske man kan köpa om loppet blivit så storslaget som den initiala tanken var. Men nu då? Prislappen matchar ju inte alls vad loppet ser ut att bli och det kan man ju ha många åsikter om. Hade GFS varit smarta och lagt sig på en lägre prisnivå från start, för att sedan justera upp priset när arrangemanget fått en chans att växa till sig så hade det ju klingat betydligt mycket bättre i folks öron. Stolpe ut!
När “alternativ” som till exempel “Rimbo Fondo” poppar upp, som “bara” är en träningsrunda som går uppe i Roslagen samma dag, så slutar i alla fall jag lyssna. Men hur gamla är vi? Jag tycker bara det är så himla onödigt. Nog för att man inte behöver uppskatta Gran Fondo Stockholm (jag kan personligen inte se hur man som cyklist kan ogilla tanken på att vi skulle ha ett stort och accepterat cykellopp i Stockholm) men varför ska vi i cykelstockholm motarbeta varandra? Vad är syftet? Tror ni att cykel och cykling kommer bli mer accepterat och få mer utrymme om vi inte ens kan respektera varandra inom cyklingen? Det är ganska stor skillnad på att inte gilla någonting och meddela det samt att aktivt motarbeta någonting. Varför motarbetar man som cyklist ett storlopp i vår huvudstad? Vad är argumenten? Priset kan väl inte vara allt? Tycker folk på riktigt att ett Gran Fondo i Stockholm på avlysta vägar med masterstart inte skulle vara värt 1200 kr? När dessutom många av dessa människor glatt betalar 1450 kr för att cykla 300 km runt Vätternrundan med både bilar och farligt många andra cyklister runt omkring sig på bitvis alldeles för små vägar?
Vill man cykla ett billigare lopp än GFS så finns det t.ex. Skandisloppet som går i Uppland andra helgen i maj, eller SMACK-rundan som går tredje helgen i maj uppe i Roslagen. Dessa lopp kostar ungefär hälften av vad GFS gör, duger inte det som alternativ om plånboken inte matchar ett deltagande i GFS?
Jag hoppas GFS överlever och kan utvecklas vidare, jag är inte helt säker dock på att arrangemanget kommer överleva för det verkar ju helt klart brista ganska kraftigt någonstans i organisationen. Jag vet dock att projektledaren som suttit sen start redan lämnat sitt uppdrag så det borgar ju förhoppningsvis för en positiv förändring inför framtiden. Men jag tror att inte bara cykelstockholm utan även hela cykelsverige skulle tjäna ganska mycket på att ha ett lopp i Stockholm på avstängda vägar (precis som t.ex. Stockholm Marathon) för att visa att cykel också förtjänar att få existerar på lika villkor som andra idrottsarrangemang! Så kan alla skeptiska människor bara kamma till sig och sluta motarbeta ett arrangemang som på lång sikt skulle kunna göra cykelsverige enormt mycket gott!
Väldigt bra skrivet, håller med dig så. Personligen skulle jag kunna tänka mig att cykla GFS bara för att liksom, men jag tycker också att priset börjar dra iväg med tanke på vad man får och hur instabil organisationen är. Jag cyklar lite för snabb för att förlita mig på en halvfungerande organisation. Säkerheten måste fungera till 100 % för att man ska få ut nånting av loppet. Men som sagt – när de väl fått ordning på organisationen och arrangemanget så står jag där på startlinjen! :)