Swedbank Sub8 runt Vättern – del 3

Del tre av den spännande historien om hur det egentligen gick för Swedbank Sub8 runt Vättern, det är ju antagligen ingen som missat hur det egentligen gick. Men lite detaljer kan man väl få bjuda på i efterhand, denna följetong kommer att släppas i minst 77 delar, så alla har lite att se fram emot under sommaren! DSC_0767-1
Depå ett avslutade vi förra delen med, där hade gänget vänt upp i motvinden 2 mil tidigare och vi hade redan fått erfara att vinden skulle bli jobbig idag, 8 personer totalt var borta efter 12 mil. Planen för oss svaga och handikappade (som “valde” servicebilen framför att faktiskt cykla) var att möta upp gänget efter 21 mil i nästa snabbgruppsdepå.

Lite visste väl vi att kaos väntade både serviceteamet och gänget som faktiskt cyklade. Bilvägarna var totalt igenkorkade, det fanns absolut ingen som helst möjlighet för oss att ta oss fram med servicebilen så efter lite grusvägar/skogsvägar så valde vi helt sonika att ta en jätteomväg via Tidaholm och Skövde för att ha någon som helst chans att hinna ikapp gruppen ens innan mål.
10448517_10152446536527180_2865928221838729072_o

Via GPS följde vi våra lagkamrater som slet sig uppför västsidan i motvinden och vi såg hur snittet sakta men säkert sjönk. Snittet låg dock på rätt sida om gränsen med några minuter hela tiden så här var vi egentligen aldrig oroliga för att det inte skulle gå vägen. Snabbgruppsdepå nummer två efter 21 mil missade servicebilen helt, vi hann inte fram helt enkelt. Paniken var total i bilen och vi bad till gudarna att gruppen hade sinnesnärvaro nog att inte stanna i depån om dom inte såg oss stå och vinka in dom vilket vi hade bestämt innan. Efter mycket stressande och hetsande så började vi efter 21.5 mil sakta men säkert komma ifatt gruppen, vi låg bakom en lång stund på grund av alla bilar och cyklister men lyckades till slut ta oss om och kunde i farten basunera ut att “vi riggar depå 2-3 km längre fram“. Sen var det bara hitta första bästa parkeringsficka och slänga ut alla 40 hinkar, nummerordningen flög alla världens väg när vi hade typ hälften av hinkarna kvar i bilen när gruppen började närma sig.
DSC_0809-1 DSC_0810-1 DSC_0814-1 DSC_0819-1 DSC_0829-1
Vi vinner inga priser för ett snyggt stopp här och ber så hemskt mycket om ursäkt om vi störde någon genom att stå utanför parkeringsfickan. Efter 22 mil så fungerar inte riktigt hjärnan som den ska och man tänker inte på alla små saker som t.ex. att hålla sig helt av vägbanan vid paus. Tyvärr hade gruppen råkat ut för några missöden på vägen upp mot depån. En mindre olycka där en person gått på hjul och drog med sig två andra, här försvann två man men ingen allvarligt skadad. Vinden skördade sina offer och efter att gruppen gett sig iväg så kom de in cyklister på löpande band som hade krampat och kräkts om vart annat. Riktigt tråkigt att se starka cyklister falla offer för att allt inte stämde för just dem just idag, vi försökt såklart peppa iväg alla så gott vi kunde och motivera med att snart kommer det medvind och det går att få en bra tid ändå och så vidare. Alla verkade ändå vid gott mod.
DSC_0867-1
Snittet över de 22 milen var nere på ungefär 37.5 km/h och sub8 var fortfarande inom räckhåll, inte med någon stor mariginal men alla förutsättningar i världen fanns för att det skulle gå vägen om allt flöt på bra sista 8 milen.

Tyvärr hände det som inte fick hände precis innan Hammarsundet, en av våra lagkamrater hamnade på Örebro sjukhus efter att ha kört rakt över en väldigt dåligt utplacerade vägkon och slagit sig medvetslös. Vi såg från servicebilen hur ambulans efter ambulans och poliser åkte mot Hammarsundet och hur biltrafiken helt stannade av medans cyklister långsamt verkade kunna passera. Panik infann sig en kort stund, men vi var övertygade om att gruppen hade hunnit passerat och insåg inte vad som hade hänt först vi fick informationen efter målgång.
troja-1

Är Sub8 viktigt när en lagkamrat åker ambulans till sjukhuset?
Nej, det är så himla sekundärt för var och en av oss i gänget. Men för att ändå ha någon slags symbolisk chans att nå tiden så valde man att efter 7-8 minuter släppa iväg gruppen och låta en av ledarna vänta med vår skadade lagkamrat tills ambulansen transporterat iväg honom. Men ingen var nog jättesugen på fortsättningen egentligen…

Upplösningen på dramat kommer dock imorgon…

Leave a Reply