Herregud, imorgon är det dags!
Dagen innan Haute Route består ALLTID av ett eller två eller tre eller femton logistikproblem beroende på hur man ställt till det för sig. Cykel och cykelväska måste ner till Race Village, dina grejer kan du lämna på ditt hotell, men din kabinväska som du åkte ner med måste “försvinna”. Jag får in min kabinväska i min cykelväska, så jag löser det problemet så, många reser med mjuka väskor och kan därmed få ner dom i sina Haute Route-väskor. För du kvitterar ut en stor 90 literstrunk som transporteras mellan dina hotell under veckan. Så du kan inte ha din egna kabinväska här, den ska ur spel men transporteras inte löst av organisationen utan dom tar bara din cykelväska.
Sen måste du, cykel och cykelväska ner till Race Village. Inte nödvändigtvis samtidigt dock, du kan lämna cykelväskan senare under dagen men du får inte ut några saker utan att din cykel blivit kontrollerad först. Jag tänkte försöka cykla med min cykelväska i morse, eftersom det bara är 2 km nedförsbacke till Race Village. Men nej, det gick inte. Då tänkte jag gå istället, men nej, det blev för jobbigt med cykel och väskan. Så jag fick snällt be hotellreceptionen beställa en taxi modell större som kunde transportera mig, cykel och cykelväska och det gick smidigt och kostade strax under 200 kr så det var väl ok om än onödigt. Jag kunde ha gått ner två gånger men jag ville få det undanstökat.
Väl nere i Race Village får man sin cykel och hjälm inspekterad, därefter kan man kvittera ut sitt kit med väskor (stor väska och ryggsäck, ryggsäcken får du direkt vid mål varje dag och den stora väskan står på hotellet när du kommer dit) och kläder m.m! Därefter lämnade jag in cykelväskan (med min kabinväska i) och dom ser jag inte först i Venedig om en vecka när dom står på mitt hotell och väntar.Mavic står för kläderna i år och det ingår tröja, byxa, armvärmare och strumpor. Trots att jag var snabb med att byta min damtröja till en herrtröja så var den inte riktigt anpassad för någon som är över typ 160 cm lång. Det hör ju till vanligheterna att damkläder är väldigt korta, därför kan jag i princip aldrig ha sydeuropeiska damtröjor. Det funkar inte, armarna slutar i armhålan och tröjan når knappt ner till naveln även om jag skulle ta en XXXXL. Herrmodell brukar däremot alltid passa i längd men Mavic kör väl på den franska stilen så det blev ganska kort i magen och däremot armar som nästan når ner till armbågen och en hals som fladdrar, då i en storlek L. I övrigt sitter den som ett ormskinn så nu måste jag väl bli jättesnabb? Eller?
När jag tog upp min nummerlapp och skylt för cykel (YES, en gigantisk skylt på styret, IGEN) så insåg jag snabbt att jag måste bytt nationalitet. Men Sverige och Schweiz är väl nästan typ samma land? Det är väl ingen skillnad? Vi ligger ju så nära varandra också. Jag var tvungen att titta om det blivit fel när jag anmält mig, jag kan ju ha valt fel land själv men nej, jag var anmäld som svensk. På Marmotte var jag faktiskt anmäld som man men lyckades snabb reda upp det och förklara att jag faktiskt är en kvinna.
Här skyllde man hur som på att systemet språkmässigt inte riktigt fixar att Sverige och Schweiz heter så lika på franska och erbjöd en svensk flagga modell större att tejpa över den Schweiziska. Tror inte jag hade stått ut att cykla omkring en vecka med folk som försöker prata tyska, franska eller italienska med mig (ja, schweizare pratar för många språk) så det känns tryggt med en svensk flagg. Nu kommer alla förstå att svenska eller engelska är det enda som funkar om man vill ha någon kommunikation tillbaka, vilket känns tryggt.
Medans mina kamrater fortfarande håller på att lösa sin logistik, så degar jag på hotellet och väntar på att vi ska ta en liten kort cykeltur senare. Imorgon smäller det på riktigt och nedan kan ni se vilka orter vi landar i allt eftersom veckan fortskrider.
Vi lämnar Geneva klockan 7 imorgon och 176 km och 4050 höjdmeter senare står jag på toppen av Crans-Montana (oklart vad berget heter, Crans-Montana är väl orten på toppen). Dag 3 har vi ett TT uppför ett litet berg så därför bor vi i St Moritz två nätter innan färden fortsätter vidare mot Bormio och Italien!